AKTUELLT

Tisdagen den 29 juni kl 13-16
har jag vernissage på utställningen
"Funderingar vid havet"
i Båthuset, Vaxholms gästhamn.
VÄLKOMMEN!

Bakgrund

Jag har vandrat genom högar av garntrassel, genom verkstans skitiga värld med ett ständigt smetande och torkande av färger. Jag har ägnat somrarna åt att stänka akvarell och kleta med oljefärger. Allt för att förverkliga BILDEN!

Ibland är den så nära, så nära, jag tror att jag har fångat den, men likt en gäckande skugga undflyr den mig.

Vidare, vidare ... mot nästa försök...

Vart jag har kommit?

Jag fortsätter att ständigt jaga den slutgiltiga BILDEN, den som förklarar och visar allt, bilden som gör att jag äntligen kan i stilla ro luta mig tillbaka och konstatera att jag nått fram till målet!


***************************************************

Grafik


Det började med den där fascinationen inför de svagt rundade hörnen, som kopparplåten lämnar avtryck av på papperet. Och papperskvaliteten, det starka, mjuka, vita. Att få lov att ge sig i kast med hela processen från en glänsande kopparplåt till ett färdigt tryck. Det var en länge levd dröm att få bli delaktig av detta hantverk, som bit för bit förverkligades. Att få bli en grafiker! Behovet av, att i kontrast till vävandets långsamhet, evigheten till att äntligen få se en färdig bild, nu kunna spotta fram bilder på löpande band genom tryckpressens vals.

SCREEN

Efter många års arbete i grafikverkstan, upptäckte jag en "genväg" inom grafiken. Den hette silkscreen! Den tekniken passade mig utmärkt i ett läge, när jag började känna ett behov av att kombinera det textila med det grafiska. Med silkscreentekniken gick det ju att trycka på tyg! Och efter hand förde jag även in broderiet i dessa verk.